A termék/piac stratégiája
A piacra és/vagy termékre szabott stratégia meghatározásához legelőször a piac szegmentálása (felosztása) szükséges. A piac szegmentálását a targetálás (targeting vagyis célzás) kell, hogy kövesse. A két folyamat vagy tevékenység között a döntő különbség, hogy szegmentáció során felosztott piacrészeket a targetálás során gyakorlatilag osztályozzuk és dimenziójukban vizsgáljuk, értékeljük.
Az osztályozási tevékenység során tekintetbe vett elemek:
- kockázat szintje
- növekedés mértéke
- lehetséges fejlődés
- a versenytársak jelenléte és hatékonysága
- elérhető bevétel
Elemzésünk mintegy konklúziójaként felmérjük a szegmens vonzerejét, a koherenciát a vállalati célokkal, a saját kompetenciákkal és az átcsoportosítható erőforrásainkkal.
A vállalkozásnak lehetősége van kiszolgálni egy vagy több szegmenst, egy vagy több termékkel, olyan stratégiával:
- Teljes lefedettséggel, azaz minden szegmens összes terméke a saját elosztási hálózatban, mint ahogy pl. a Ford teszi.
- Piaci specializációval mikor egy specifikus részt választ célcsoportnak mint például az idősek, vagy tinik, akik számára teljes termék- és/vagy szolgáltatási palettát kínál, ahogy pl: Diesel, Dior.
- Szelektív specializációval, amely esetben a cég különböző szegmensek (esetleg minden szegmens) részére nyújt különböző termékeket, szolgáltatásokat mint ahogy lehet egy termék vadászpuska vadászoknak, fegyverek az államnak, vidéki öltözet speciális fogyasztóknak.
- Mono-szegmentált stratégia (niche). Amikor a cég ugy dönt megelégszik egy - adott esetben kicsi - piaci szegmenssel, ahol kizárólag egy termékkel vagy szolgáltatással van jelen, néha ad hoc jelleggel. Ez kizárólag premium pozicionált, a márkahoz különösen hű és elkötelezett vásárlókkal rendelkező brandek esetében működik, mint pl: Ferrari, Bentley, Perrier.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése