2013. október 12., szombat

A termék/piac stratégiája

A termék/piac stratégiája


A piacra és/vagy termékre szabott stratégia meghatározásához legelőször a piac szegmentálása (felosztása) szükséges. A piac szegmentálását a targetálás (targeting vagyis célzás) kell, hogy kövesse. A két folyamat vagy tevékenység között a döntő különbség, hogy szegmentáció során felosztott piacrészeket a targetálás során gyakorlatilag osztályozzuk és dimenziójukban vizsgáljuk, értékeljük.

Az osztályozási tevékenység során tekintetbe vett elemek:
  • kockázat szintje
  • növekedés mértéke
  • lehetséges fejlődés
  • a versenytársak jelenléte és hatékonysága
  • elérhető bevétel
cégünk ilyen módon döntheti el, beruházása hol hasznosul a legmegfelelőbben.

Elemzésünk mintegy konklúziójaként felmérjük a szegmens vonzerejét, a koherenciát a vállalati célokkal, a saját kompetenciákkal és az átcsoportosítható erőforrásainkkal.

A vállalkozásnak lehetősége van kiszolgálni egy vagy több szegmenst, egy vagy több termékkel,  olyan stratégiával:
  • Teljes lefedettséggel, azaz minden szegmens összes terméke a saját elosztási hálózatban, mint ahogy pl. a Ford teszi.
  • Piaci specializációval mikor egy  specifikus részt választ célcsoportnak mint például az idősek, vagy tinik, akik számára teljes termék- és/vagy szolgáltatási palettát kínál, ahogy pl: Diesel, Dior.
  • Szelektív specializációval, amely esetben  a cég különböző szegmensek (esetleg minden szegmens) részére nyújt különböző termékeket, szolgáltatásokat mint ahogy lehet egy termék vadászpuska vadászoknak, fegyverek az államnak, vidéki öltözet speciális fogyasztóknak.
  • Mono-szegmentált stratégia (niche). Amikor a cég ugy dönt megelégszik egy - adott esetben kicsi - piaci szegmenssel, ahol kizárólag egy termékkel vagy szolgáltatással van jelen, néha ad hoc jelleggel. Ez kizárólag premium pozicionált, a márkahoz különösen hű és elkötelezett vásárlókkal rendelkező brandek esetében működik, mint pl: Ferrari, Bentley, Perrier.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése